Privatsykehus: +214% økning av leads fra Facebook annonsering.

Kunde
Vestlandklinikken

Bransje
Privatsykehus

Tjenester
Annonsering, tekstforfatting, innholdsproduksjon og webdesign.

Tidsperiode
Januar 2023-NÅ

Vestlandklinikken er et privatsykehus lokalisert i Bergen. De er blant markedets mest kompetanserike og framoverlente, og tilbyr som eneste i Norge behandlinger som Allurion mageballong og kikkhullkirurgi for Hallux Valgus.

De kontaktet Sivert og ønsket skalere klinikken. De ønsket skalerbare løsninger, hvor fremgangsmåter var så systematisert som mulig. Maler var en sentral del av dette.

Utgangspunktet var en selvlaget nettside etter et uheldig byråsamarbeid og annonser kjørende på Google og Facebook og Instagram.

Alt startet med omfattende møter og strategiutvikling for å kartlegge kundens behov, mål og ønsker.

Deretter ble maler utviklet for landingsider, målrettete nyhetsflower, faglige guider og annonser. Dette har blitt sentrale maler de kan utnytte for alle behandlingene deres, etter justering.

Markedsstrategien til Vestlandklinikken utviklet vi sammen, og den gikk ut på å markedsføre mot faglige guider, samt direkte mot konsultasjoner. Dette viste seg å være en effektiv metode for privatsykehuset å treffe en større andel av målgruppen sin, selv de som ikke var kjøpsklar.

Strategi

I følge «The larger market formula» er kun 3% av målgruppen din kjøpsklar. Dette er et stort smutthull som Vestlandklinikken ønsket å utnytte i sitt marked. Vi kartla først hva målgruppen deres lurte på, hvilken informasjon de hadde behov for. Det viste seg at mennesker som sliter med diagnosen og ikke har bestilt konsultasjonen holdes tilbake av for lite informasjon. Vi lagde derfor flere faglige guider og epost automasjoner for de forskjellige stadiene en potensiell pasient beveger seg gjennom før en behandling.

Annonser

Vi brukte annonsering på Google, Facebook og Instagram for å drive kvalifisert trafikk inn mot landingsider vi utviklet for kunden. Før vi startet annonseringen kartla vi at 97% av målgruppen deres ikke er i et kjøpsklart stadie. Måten vi tilnærmet oss dette på var ved å annonsere for faglige guider skrevet av spesialistbehandlere. Annonsene hadde som hovedfokus å appellere til en større andel av målgruppen enn hva konkurrentene gjorde, og det klarte de.

Landing og opt-in sider

Kunden trengte landingsider som kunne konvertere trafikken i en bedre rate enn deres tradisjonelle hjemmeside. Det ble også utviklet opt-in sider som gjorde det enkelt for prospekter å gi e-posten sin i bytte mot en faglig guide relevant for dem.

Her var det fokus på beviste metoder, backet av data. Vi så mønster fra andre høytpresterende sider, og prøvde å gjenskape de delene. Helsebransjen krever mye tillit for en investering, derfor understreket vi kundereferanser og pasienthistorier på landingsidene.

Tekstforfatting

Tekstforfatting ble utnyttet for annonser, sider, guider og e-post automasjoner. Helsebransjen er unik de fleste andre. Det er strenge regelverk som må følges, både som privat helseaktør men også som individuelle leger. Dette var en viktig faktor ved tekstforfatting for at man skulle klare å appellere til kunden, samtidig som man henholdt lovverket. Dette klarte vi, og fikk høyt konverterende sider og annonser.

E-post automasjoner

Kunden ønsket å knytte spesifikke epost automasjoner opp med nedlasting av guider. Hallux Valgus fikk en egen e-post automasjon som sendte påmeldte for guiden relevant, nyttig informasjon over flere uker. Dette blir også gjort for andre diagnoser, og utviklet maler for.

Samarbeidet med Vestlandklinikken er fortsatt gående, og de nyter i dag gode resultater fra markedsføringsinnsatsen.

Dette har resultert i…

14 dager etter lansering av annonser fikk kunden 44 innmeldinger for guidene.

  • +214% økning av leads
  • Omtrent 1600kr i annonsekostnad
  • CPL (kostnad per lead) var 29kr. En lead i dette tilfellet er innmeldinger, interesserte i guidene.
  • Høyt kvalifiserte leads som har selv meldt seg opp for å lære mer om diagnose

I ettertid har også 6+ av de nå over 100 innmeldte til guidene booket en konsultasjon for den relevante diagnosen de meldte seg inn i guide og nyhetsbrev for. Hvis alle 6 konsultasjoner ble kunder tilsvarer det en direkte omsetning på 210.000kr.

Leads for privatsykehus

Sivert har vært en nyttig ressurs for oss gjennom samarbeidet. I tillegg har han et sterkt kundefokus. Dette har han vist gjennom en imponerende evne til å tilpasse seg vårt fagfelt og han har utvist stor nysgjerrighet for å forstå vår bransje bedre.

Det som virkelig skiller Sivert ut er hans engasjement og vilje til å lære. Han har kontinuerlig oppdatert seg på de nyeste markedsføringstrendene og verktøy, noe som har ført til forbedret resultater for oss. Uansett hvor hektisk det har vært, har Sivert alltid vært tilgjengelig for oss og rask til å svare på våre henvendelser.

Vi er takknemlig for hans innsats, og kan anbefale han til andre bedrifter som søker profesjonelle markedsføringstjenester.

– Dania Bertz, Vestlandklinikken

⭐⭐⭐⭐⭐, 5/5 stjerner fra Google.


Andre prosjekter