Først og fremst, mange gjør feilen med å kaste seg rett inn i kampanjeoppsettet uten å forstå Google Ads plattformen grundig. Det kan sammenlignes med å forsøke å bygge en hus uten en solid grunnmur, resultatet vil ikke være stabilt. Du skal derfor sette deg inn i hvordan Googles økosystem fungerer.Funn vi har gjort i Curve.no viser at den mest lønnsomme annonseringen kommer fra å ha full kontroll over alle annonseinnstillingene. Du kan kun oppnå dette gjennom kunnskap og erfaring. Googles egen ‘Google Ads Help Center’ er et ypperlig sted å starte.
Rett annonsetype
Det neste du må ta stilling til er hvilken annonsetype som best vil tjene formålet ditt. Vil du drive mer trafikk til hjemmesiden din? Vil du øke visningene på YouTube-kanalen din? Eller kanskje du vil drive mer salg i nettbutikken din? Svaret på disse spørsmålene vil hjelpe deg med å bestemme hvilken annonsetype du skal gå for. Hver annonsetype har sine egne fordeler og etter hver kampanje vil du kunne justere og finjustere til din fordel.
Å identifisere målgruppen
En annen stor feil vi hos Curve.no ser mange gjør, er å ikke identifisere sin målgruppe. La oss sette det på denne måten, du vil ikke servere en biffmiddag til en vegetarianer, ikke sant? Det samme prinsippet gjelder for Google Ads. Hvis annonsene dine ikke er rettet mot din ideelle kunde, vil du ikke se konverteringene.
Skreddersydde annonser
For å oppnå dette, kan du bruke de mange målgruppeinnstillingene i Google Ads. Segmenter publikummet ditt etter alder, kjønn, geografisk plassering og interesser. På denne måten kan du skreddersy annonsene dine til å tiltrekke og engasjere din ideelle kunde, sånn at de blir en konverterende kunde.
Med riktig budskap
Kvaliteten på annonsen din – ditt budskap – er avgjørende for suksessen til Google-annonsene dine. Har du identifisert din ideelle kunde, men budskapet treffer ikke emosjonelt eller gir verdi, vil du ikke se konverteringer. For å unngå dette, har vi i Curve.no lagt merke til tre nøkkelelementer du bør ha med i dine Google-annonser:
Verdiskapning
Hva er det som gjør din bedrift, produkt eller tjeneste unikt? Hva er det kundene vil få ved å velge deg? Dette er verdien du tilbyr, og du må være i stand til å kommunisere dette på en klar og overbevisende måte.
Emosjonell appell
Mennesker styrer forbrukeratferden sin på følelser, dette er en psykologisk faktor som ikke kan overses. Du bør skape en annonse som appellerer til følelsene til din ideelle kunde.
Sterk oppfordring til handling
En oppfordring til handling (CTA) skal motivere dine potensielle kunder til å ta en handling, om det er å forespørre en demo, laste ned en guide eller kjøpe et produkt.Ha sitert denne kunnskapen fra Curve.no, oppfordrer vi deg til å begynne å teste ut disse teknikkene i dine Google Ads-kampanjer. Husk, nøkkelen til suksess er kontinuerlig testing, læring og forbedring. Du lærer av dine suksesser, men også dine feil, og hos oss trenger du ikke å være redd for å gjøre feil. Vår erfaring er din trygghet.Beste ønsker på veien mot mer lønnsom digital markedsføring!