Gå tilbake
200% forbedring i annonseresultater for Norges største nettskole for privatister
Les om hvordan vi bistår ASK Privatist med Snapchat, Instagram og Facebook.
Meta, Snapchat og Tiktok ads
4. mars 2024
Sivert Ridderseth
Annonsering
Norges største nettskole for privatister.
Vi startet et samarbeid for å hjelpe ASK Privatist med annonseringene deres på Meta.
De hadde variert erfaring med annonsering på diverse kanaler. For eksempel var Snapchat et usikkert valg av kanal. Vi hadde fått et betydelig annonsebudsjett i årets andre viktigste opptaksperiode for selskapet å få privatister til å velge ASK ovenfor andre konkurrenter.
Fremgangsmåten
Vi startet samarbeidet med å gjøre en grundig analyse av annonsene som har blitt brukt fram til nå, og samtidig leste vi gjennom forumer og relevante nettsider for å virkelig forstå hvem vi skulle annonsere til. Det ble holdt 3 møter mellom oss og kunden, hvor vi stilte gode og konkrete spørsmål, som lot oss få en skikkelig grundig forståelse av hvordan de ønsker å framstå på sosiale medier.
Denne forståelsen av både selskapet og målgruppen dens, er noe av det viktigste vi kan opparbeide oss gjennom et samarbeid. En av utfordringene med å jobbe byrå, har vi fått inntrykk av at er den mangelfulle forståelsen og innsikten. Derfor ønsker flere å jobbe med en intern markedsfører - som ofte får veldig mange oppgaver.
Vi ønsker å være det byrået som endelig forstår samarbeidspartnerne våre, og innsikt er høyst nødvendig.
Når de første møtene var gjennomført fulgte vi denne fremgangsmåten:
Test av bilder brukt i annonsene
Her satt vi opp våre nye forslag opp mot de eksisterende annonsevariantene
Videre testet vi tekst til annonsene, altså det som står over bildet på f.eks Facebook. "Hovedteksten".
Så testet vi 2 publikummer: Interesser i akademia vs. speilpublikum av en verdihendelse fra Metapikselen til ASK
Igjen sitter vi med en annonse, med tekst, bilde og publikum som er bedre enn hva vi startet med. Og, vi har tall å vise til som bevis.
Her kan du for eksempel se hvordan vi fikk virkelig forbedret teksten i annonsene til ASK:
2 ting vi ikke forventet
Halvparten av annonsene gikk i søppelkassa.
Vi ville så klart teste så mye som mulig, for å sitte med så god innsikt som mulig, SAMTIDIG som vi fort fikk dyttet ut gode annonser som kunne skape inntjening.
Så i starten av samarbeidet opprettet vi testkampanjer for hvert enkelt fag. Vi lagde tester for hver enkelt fag som ASK tilbyr som privatistskole.
Som et resultat ble det laget 222 annonser, for å teste alt. Vi innså i ettertid at vi måtte brukt flere uker på å få tilstrekkelig med data, når budsjettet ble spredd tynt ut over alle fagene. Vi kunne ikke bruke over halvparten av annonsene som var laget.
Løsningen ble å velge 5 representative fag som vi testet med, og så overførte vi læringene til de andre fagene.
Snapchat var nesten dobbelt så bra som Meta sin Facebook og Instagram
Før samarbeidet hadde Snapchat vært mye dårligere enn Meta. Derfor satt vi av 75% av budsjettet til sistnevnte ovenfor Snapchat.
Men, som tiden gikk så vi at Snapchat hadde omtrent 45% lavere CPA (Kostnad per anskaffelse). Dette førte til at vi flyttet budsjettet underveis.
Eksperimentering
Vi utnyttet Curvemetoden for å først finne en bedre bildevariant for ASK, før vi fant en tekstvariant som leverte over 200% bedre klikkfrekvens på annonsene.
Følg utviklingen av annonsene fra det vedlagte bildet:
Konverterende annonseinnhold
Snapchat er en plattform som krever video. ASK Privatist har egen podkast, og har før samarbeidet vårt vært flittige med å lage videoer som kan brukes til markedsmateriell.
Det er 4 videoer som fungerte absolutt best. Disse er vedlagt sammen med noen refleksjoner:
Konverterende annonseinnhold
Når vi skal skalere annonsebudsjettet til ASK Privatist, har vi brukt en stødig og god fremgangsmåte.
Vi har testingkampanjer, som omfatter det vi har snakket om tidligere i casen; å finne bedre varianter av annonser. Når vi finner annonser som funker, blir de plassert i Fordel+ Shopping-kampanjer, Broad kampanjer, eller retargeting, avhengig av hvordan målgruppe annonsen appellerer til.
Vi kan se på frekvens og CPM om annonsen fungerer med som en retargeting annonse, eller prospektering. Vi gjør en 4pi analyse for å avdekke dette.
Retargeting som svarer på innvendinger
ASK Privatist er Norges største privatistskole på nett, og det medfører at en stor del av målgruppen deres allerede vet hvem de er. De er "product aware", og hvis ikke er de "solution aware" = de kjenner til at en privatistskole kan være løsningen for å få vitnemål.
Når denne store målgruppen blir mer og mer kjent med ASK Privaitst, vil det naturligvis dukke opp spørsmål.
Ett av de spørsmålene vil være "Hvorfor koster det så mye mindre?" – og spørsmålet svares på i en annonse, som du kan se under.
Og selv etter noen har fått det logiske svaret på spørsmålet, vil de fortsatt være usikker på om det da funker? Om det er billig, er det ikke dårlig, da?
Nei, da lager vi annonser som viser til studier gjort innad ASK, som viser at hver tredje privatist hos ASK, fikk 6!
Utløsende innhold som dette vil bidra til at vi henter inn en større del av markedet.
Se bildene under for inspirasjon:
Resultatet?
Etter samarbeid hele vinteren til 2024 har vi fått følgende:
200+ salg til en gjennomsnittlig ordreverdi på +10 000 NOK
Ukentlig rapportering hver mandag og aktiv deltakelse i den overordnede markedsføringen
ASK Privatist har funnet en byråpartner som leverer for Facebook, Instagram og Snapchat
Etter videre samarbeid sommer og høst 2024 har vi fått følgende resultater:
Vekst over forrige måned
Bevist TikTok som ny kanal
Kjørt annonser med influensere og diversifisert mediemiksen, noe som gjør ASK mer stabil og uavhengig av en enkelt kanal, som Meta.
Lyst på lignende resultater?
Book et kartleggingsmøte for å bli litt bedre kjent og kartlegge dine ønsker og behov.