Gå tilbake
Analyse for Domino's Pizza som avdekket enorme muligheter
Les om hvordan vi bistod Domino's Pizza Norge med en analyse av deres Facebook- og Instagram annonser
Facebook ads analyse
20. april 2024
Sivert Ridderseth
Annonsering
Mål: Finne lavthengende frukter inne i annonsekontoen og la flere handle Pizza gjennom annonsene!
La oss starte med noe hett.
Se for deg at du selger pizza til en pizzasulten befolkning.
Når tror du denne pizzasultne befolkningen er sulten etter pizza?
Alternativ 1: Morgengryen, klokken 10:00
Alternativ 2: Kvelden, klokken 19-20:00
Vi stemmer alternativ 2: på kvelden.
Og det var nettopp hva tallene fortalte oss også. Tusenvis av prosent i forskjell i antall bestillinger.
Og det som overrasket oss: Meta plasserte MEST BUDSJETT PÅ MORGENEN. Budgivningen gikk opp, algoritmen bare klarte ikke å fatte hvorfor ingen kjøpte? Penger sløst.
Hva kan man gjøre med dette? Aktiver totalbudsjett og deretter tidsplanlegging av annonser.
Resultatet kan bli mange salg ekstra per dag for 0kr ekstra.
Vi fant også: Vis heller salgsannonsene til publikummet som kjøper!
Annonsene vistes til både menn og kvinner. Menn kjøpte inntil 75% mer, og var en mer lønnsom målgruppe for produktet.
Resultatet kan bli inntil 75% flere salg, til lavere CAC.
Sistemann ut, aldersgrupper:
Flere aldre solgte, men 25-34 ga langt flere salg, til langt billigere pris.
Foreslått: Endre målrettinga til kun denne aldersgruppen
Men, nå blir jo brandet IRRELLEVANT til alle utenom den mest lønnsomme målgruppen?
Nei. Top of funnel og engasjament-kampanjene pumper fortsatt ut innhold til hele gjengen. Ingen ekskluderes fra den flotte markedsføringen, den eneste endringen er at en salgsvillig person får opp et salgsbudskap, og en engasjementvillig person får opp et engasjement budskap.
Det er viktig å forstå de forskjellige delene av målgruppen din, og dele dem inn i klare publikummer.
Også viktig er det å ha en bred målretting i Norge ettersom det er et lite marked sammenlignet med f.eks USA og england. Alle disse faktorene jobber sammen i god synergi.
Har du noen spørsmål, eller ønsker å jobbe med oss? Ikke nøl med å sende oss en melding på LinkedIn, eller e-post til hei@curve.no
Lyst på lignende resultater?
Book et kartleggingsmøte for å bli litt bedre kjent og kartlegge dine ønsker og behov.