Gå tilbake
Millionbudsjett og 75% mer profitable annonser for Utvendig Renhold
Les om hvordan vi bistår Utvendig Renhold med Facebook, Instagram og Google annonser
Meta og Google ads
14. august 2024
Sivert Ridderseth
Annonsering
Denne casen er for deg dersom:
Du driver markedsføringen i et selskap som bruker over 100 000kr månedlig
Du har et mål om å redusere kostnad per anskaffelse/kjøp (CPA), slik at det blir mer profitabelt å annonser, og du får flere kunder for samme pris
Let's go!
Mål: Bruke mer, og samtidig være mer profitabel
Vi startet et samarbeid for å hjelpe Utvendig Renhold med annonseringene deres på Meta (Facebook og Instagram) og Google.
Jonathan, gründeren av Utvendig Renhold, satt operativt inne i annonseadministratoren og styrte all annonsering selv. Et månedsbudsjett på mellom 100 og 200 tusen kroner på de to kanalene. Han ville få noen proffe med ferske øyne og hender inn på kontoen, og det ble vår jobb å adminstrere annonseringen.
"Ingen problem Jonathan, dette har vi troen på."
Samarbeidet startet.
Kun med eeeeen twist 👇🏼
Så får vi en melding fra Jonathan:
"Hei, vi skal forresten senke budsjettet med ca 50% på annonsene disse månedene. Her er nytt markedsbudsjett."
Utfordring akseptert. La oss se hvor gode resultater vi klarer å skape. Så vil vi nok ha nok å vise til for å skalere det budsjettet opp igjen – tenkte vi.
Hvordan vi gikk fram
Fase 1: Bevise våre annonser opp mot eksisterende, forbedre struktur og skalering
Ved å starte annonseringen med dette, får vi avklart hvilken grafikk og tekstkombinasjon som fungerer best sammen. Dette er optimalt ettersom grafikken og teksten er mest avgjørende for om målgruppen din stopper å scrolle, og leser annonsen din.
Målet er å finne den beste varianten. Det avgjøres ved å se på KPI´er som CPL (kostnad per lead, henvendelse), CTR (Hvor stor prosent av alle som ser annonsen, trykker på den?), CPM (Hvor mye koster det å vise annonsen til 1000 mennesker?), CPC (Hvor mye koster hvert trykk på annonsen?).
Nye annonser forankret i markedsanalyse
Vi gjennomførte analyse av selskapets marked, konkurranse, kunder, tjenester og tilbud.
Fra å lese gjennom forumer, anmeldelser og se på andre suksesshistorier i bransjen, klarte vi å lansere en "Golden Bear" test hvor vi testet 10 forskjellige utsagn.
For takvask tjenesten testet vi eksempelvis utsagn som "taket ble som nytt", "taket har aldri sett bedre ut" osv, for å se hvordan vi kunne få message-market-fit.
Message-market-fit har du når budskapet ditt appellerer med markedet. Du ønsker å bruke et språk som markedet ditt bruker.
Fase 2: Gjennomgang av kjørende annonser
Vi definerer et gjeennomsnitt av ytelsen i annonsekontoen i dag, og finner annonser som er over dette gjennomsnittet. Vi prøver å skalere disse annonsene med en gang.
Vi gjorde en nærmere analyse av de beste annonsene for å forstå hva som gjør de gode i ytelse.
Det er flere måter å skalere disse vinnende annonsene på. Vi gjorde det innledningsvis med å "dupescale", hvor man dupliserer annonsesettet på flere ulike dagsbudsjetter. En på 100kr daglig, en på 300kr daglig, en på 600kr daglig. Resultatet vil være at du treffer mange ulike segmenter av målgruppen din. Dette er på bakgrunn av hvordan algoritmen til annonseplattformene er.
Og starten på samarbeidet kunne ikke gått noe bedre
Kostnaden per lead (CPL) gikk fra 223kr (1. april) til 144kr (20. april.)
På tross av stort dropp i budsjett, får de like mange leads som før gjennom annonseringen. Vi har klart å gjøre enda flere store bevegelser og tiltak og volum leads holder seg ikke bare stabilt. det går oppover.
Hvordan klarte vi å senke kostnad per lead fra 223kr til 144kr?
3 triks:
Optimalisering av det som kjører i dag
Skalering av det som funker – 19% økninger i budsjett annenhver dag
Konsolidering av annonsesett
Optimalisering av det som kjører i dag
Ikke alle annonsene som kjørte i starten av samarbeidet var levedyktige. Vi satte i gang tester og satt opp retargeting.
Skalering av det som funker – 19% økninger i budsjett annenhver dag
Vi gravde og fant noen annonser som gjorde det bra. De annonsene fikk mer budsjett. Det var lavthengende frukter som trenger kompetanse for å identifiseres. Vi lever av å gjøre analyse og dette var perfekt jobb for oss.
Konsolidering av annonsesett
Konsolidering er = å slå sammen noe. Istedenfor å kjøre individuelle annonser for hver lokasjon, lønnet det seg bedre å samle alle lokasjonene under ett annonsesett for å få det ut av læringsfasen og rake opp masse gode leads.
Resultatet?
Etter 1 måned med samarbeid har vi fått følgende:
Facebook og Instagram:
Senket CPL med 34.5% på 20 dager
Det fører til et volum av 100 leads fra 14 400kr
Tidligere ville 100 leads kostet 22 300kr
Det betyr at hver 100. lead, sparer dem 7900 kr
Og det kommer over 100 leads i uken :)
Utvendig Renhold har funnet en byråpartner som leverer på det de sier (en kjerneverdi i Curve)
Og Jonathan slipper å bruke timesvis på annonsering hver uke og kan istedenfor gjøre andre ting som en gründer kan gjøre for å ta selskapet sitt framover
Google:
Senket CPL med 42.99% fra 201.75kr til 115.01kr fra mars 2024 til april 2024.
Nesten doblet CTR fra 3.56% til 6.94%.
Generert 57 flere leads med mindre annonsebudsjett.
3 måneder er samarbeidet bedre enn noen sinne:
I april solgte Utvendig Renhold hovedsaklig ventilasjonsrens, på grunn av sesong. Ordreverdi på 3 000kr.
Under vårt samarbeid, mai til august, selger de takvask hovedsaklig. Ordreverdi på 15 000kr.
Selv om ordreverdi har økt såpass drastisk, har vi klart å redusere kostnad per lead! Faktorene vi har med å gjøre er kostnad per lead, konverteringsrate fra lead til kjøp, og pris per kjøp (ordreverdi). Det er derfor positivt at leadpris er sunket, samtidig som konverteringsrate har holdt seg stabil, og ordreverdi har økt drastisk på grunn av sesong.
ROAS var i april (før samarbeidet) rundt 15X.
I skrivende stund, 14. august, er ROAS 33,5 på Facebook og Instagram.
Det er en forbedring på 15 til 33!
Hvis vi bruker 100 000kr månedlig, ville utfallene sett slike ut:
April: 1 500 000kr i omsetning
Nå, august: 3 300 000kr i omsetning
… Fra samme budsjett.
Dette har vi klart gjennom helt nye metoder som har vært nødvendige for skalering.
Vi har innført en "1-campaign-strategy" som utnytter Meta sin algoritme i langt større grad, som har tillatt oss å fokusere mer på innholdet vi lager. Vi har lansert ukentlige puljer med tester hvor vi har testet forskjellige vinkler for å selge til markedet.
Det er vinnerannonser som tillater oss å skalere.
Med å få mer tid til å lage nytt annonseinnhold, klarer man å skape en kreativ feedback loop som vokser selskapet. Annonsene vi har sett fungere best er enten veldig flashy - eller ingenting redigert i det hele tatt. Vi har god erfaring med å annonsere mot målgrupper på 40+, slik som Utvendig Renhold har, og nøkkelelementene er ofte:
Gule farger
Klare utsagn
Forutsigbarhet i leveransetid og lokasjoner som man tilbyr tjenestene sine
Bruk av videoer av mennesker
Bruk av bilder av mennesker
Jeg-budskap som "Jeg vasker taket ditt"
2 eksempel annonser:
Annonse 1:
Her bruker vi gule og tydelige farger, gir et klart utsagn om mosens effekt på taket. Dette argumenterer for hvorfor takvask er nødvendig.
"Et tak fullt av mose sliter på taksteinen og ser ikke bra ut!" er hooken som fungerer absolutt best for Utvendig Renhold.-
Du kan også se på bildet at vi nevner hvilken by dette gjelder, noe som er viktig for selskaper med fysiske lokasjoner over flere deler av landet.
Annonse 2:
Her har vi veldig enkelt bare lastet opp et bilde av Jonathan, og sagt at han vil vaske taket ditt.
Resultater var helt vanvittig bra.
Vi tror dette er ettersom det er personlig og føles som et personlg innlegg. I tillegg til at vi ramser opp hver lokasjon.
CPL redusert med 50%.
Involvert i selskapets vekst
Enkelte fransjiselokasjoner i Utvendig Renhodl har over 100% vekst, hvor de har nådd omsetningen sin innen juli, som de hadde hele 2023.
I tillegg til det har de unngått å måtte kjøre en sommerkampanje for takvask og fasadevask, og som et resultat drastisk økt hvor profitabel de er.
Vi er involvert i kommunikasjonen med hver enkel lokasjon, og har alle insentiver på plass til å jobbe for at hver lokasjon tjener så mye penger som mulig. Et eksempel på et tiltak er å kun annonsere for takvask på Facebook og Instagram, og ikke fasadevask. Dette ettersom takvask har lavere CPL, og samtidig over 8 000kr høyere ordreverdi.
Mer enn et tradisjonelt byrå
Curve jobber med selskapene vi jobber med. Det høres kanske enkelt ut, men mange byråer gjør ikke det. Vi er en vekstpartner sammen med partnerne våre. Vi får betalt en andel av det vi skaper av resultater, noe som er et godt insentiv for oss å drive din vekst framover.
Lyst på lignende resultater?
Book et kartleggingsmøte for å bli litt bedre kjent og kartlegge dine ønsker og behov.